Transformatie binnenvaartschepen, Rotterdam

 In ontwerp en uitwerking, utiliteitsbouw, woningbouw
[rl_gallery id=”2487″]

Binnenvaartschepen

De economische crisis heeft op veel marktsegmenten zijn invloed gehad, zo ook op de scheepvaart. Na een jarenlange groeiende vraag naar binnenvaartschepen, hield dit in 2009 opeens op. Omdat orders al geplaatst waren, maar de vraag stagneerde, konden scheepsbouwers plotseling hun gebouwde schepen niet meer kwijt. Nog steeds is er een overaanbod aan binnenvaartschepen, waardoor de prijzen aanzienlijk gedaald zijn.

Floating community

Tijden van crisis vragen om creatieve oplossingen: waarom maken we geen ‘floating community’  van een binnenvaartschip?

Door het transformeren van een schip naar bijvoorbeeld een drijvende woonwijk of drijvend kantoor, krijgen deze schepen een tweede leven. Transformatie is hierdoor een duurzame oplossing voor het overaanbod dat is ontstaan, maar biedt ook duurzame mogelijkheden op het gebied van bouwen.

Duurzame oplossing

De mobiliteit van het schip zorgt er namelijk voor dat de transformatie plaats kan vinden op een locatie dichtbij de benodigde materialen. De uitstoot van CO2 die gepaard gaat met het transport van deze materialen wordt hiermee sterk verminderd. Tevens zorgt de mobiliteit van een drijvende woonwijk of drijvend kantoor voor een duurzame oplossing voor het verschil in van vraag en aanbod op lange termijn. Indien over een aantal jaar de vraag naar woon/kantoorruimte binnen een bepaald gebied afneemt, kan het schip bij leegstand makkelijk op een andere locatie worden neergelegd waar meer vraag is.

Locatie

Binnen Rotterdam zijn enkele locaties beken die potentie bieden voor de getransformeerde schepen. Katendrecht leent zich uitstekend voor het wonen op het water, terwijl de Dokhaven aan het RDM terrein zeer geschikt is voor het werken op water.

Projectopgave studie transformatie binnenvaartschepen
conceptontwerp woningen
conceptontwerp kantoren
dtp einddocument
Getallen containerschip LxB = 110m x 11,4m
20 starterswoningen
pushbarge LxB = 76,5m x 11,4m
10 woningen
totaal ca. 2400m2 kantoorunits
Opdrachtgever HD Projectrealisatie
Rabobank Rotterdam
Architect HD Projectrealisatie – Jan de Leeuw
Periode 2011

Intellectueel eigendom: HD Projectrealisatie B.V.

[callaction button_text=”Download PDF” button_url=”https://www.trae.nl/wp-content/uploads/2018/03/Van-containerschip-naar-floating-community.pdf” background_color=”#b5b5b5″ text_color=”#ffffff” button_background_color=”#ffffff” button_text_color=”#000000″ rounded=”false”]Van containerschip naar floating community[/callaction]
Recent Posts